Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger250
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_515103} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (14)
Olav Ø.
Fint bilde og fin svart-hvitt. Spennende komponert med mannen, brua og trærne.

mvh. olav
Ivan H.
Klarer du å beskrive hvorfor du synes bildet er spennende komponert, Olav?
Hvilke tanker får du når du ser på bildet?

:ivan
Leon J.
Flott komponert bilde, der alle linjene leder inn mot mennesket på broen. Fint at også greina over mannens hode rammer inn og leder blikket på denne måten. Trestammene lager fin ramme og dybde. Undrer likevel på om du har vurdert å beskjære det lyse feltet bak trestammen i høyre kant? Lyset der tar litt av min konsentrasjon fra hovedmotivet. Ellers liker jeg godt tonene og kontrastene i bildet ditt.

Beste hilsen
Leon
Rita H.
Vært innom her flere ganger og må si dette falt i smak.
Liker kompen med mannen fint plassert i bildeflata - han er også fint plassert i det lyse feltet, om en tenker at de to trærne på hver side er rammer.
Har prøvd å skrolle for å se om bildet tjener på å kuttes oppe eller nede, men finner ut at det må være slik det er, og for balansens skyld må også sidene være slik.

Mvh Rita
ketil g.
Hei!
Førsteinntrykket er en umiddelbar følelse av at det kvadratiske formatet klorer innholdet fast og låser det. (Statisk) Dette har muligens å gjøre med den tildels midtstilte brua. Har prøvd å skrolle bort den nedre mørke/del og opplever at bildet får mer liv. Jeg vet ikke helt om dette noe av hensikten, men opplever to ulike "synsinger" her.
Får ingen spesielle assosiasjoner her hva angår innhold. Kanskje en noe melankolsk ide ligger til grunn. Tristhet, veien tilbake, eller bort.
Toneomfanget er hardt slik jeg kjenner fra deg og dette gjør du bra.

ketil
Espen S.
Førsteinntrykket er noe ensomt. Det ser umiddelbart ut som mannen går, men ved nærmere ettersyn står han vel egentlig stille. Da øker følelsen av noe ettertenksomt og trist. Jeg mener et par beskjæringer vil heve komposisjonen; ta bort noe av det mørke i nederkant og/eller noe i venstre kant til ledningsstolpen forsvinner. Kan hende bidrar den mørke delen til tristhetsfølelsen, og da kan man nøye seg med kun beskjæring på venstre kant. Jeg er ikke sikker på om kvadratisk format nødvendigvis er en styrke for dette bildet.

mvh
Espen
Thomas R.
Ja det spiller veldig på ensomhet dette bildet. Jeg synes også at den kvadratiske komposisjonen fungerer godt til å låse fast det inntrykket. Personen er på en måte fastlåst i sin ensomme posisjon, en posisjon det kan være vanskelig å se noen utvei ifra. Han er fanget på en bro som han må gå over enten han vil eller ikke, det kan jo tolkes som at personen er fanget i sitt eget handlingsmønster. Det finnes også andre gangveier i bildet som er utenfor rekkevidde (ihvertfall nå). Kroppsholdningen ser også noe resignert ut, noe som kan tyde på at personen har godtatt sin skjebne.

De golde omgivelsene og mangelen av andre mennesker i bildet er selvfølgelig viktig. Det samme synes jeg den begrensede toneskalaen er. Personen er forresten perfekt plassert i bildeflaten både med hensyn på komposisjon men også omgivelsene, tenker da spesielt på trærne som nærmest rammer ham inn og holder ham fast.

Jeg irriterer meg litt over det gjærdet til venstre, men det kan egentlig også passe inn i fortellingen. Spørsmålet er om han er innestengt eller utestengt?
Ivan H.
Takk for utfyllende kritikk. Veldig bra, og kjekt å lese at bildet engasjerer litt.

Dette bildet er jeg selv ganske fornøyd med, eller kanskje jeg er mest fornøyd med selve fotograferingen og komposisjonen. For her var bildet komponert før mannen kom. Jeg såg meg også ut hvor jeg skulle fotografere personen som kom, rett under greina som deler seg over hodet hans.
Så det var veldig kjekt å planlegge et "gatefoto" og se i etterkant at komposisjonen satt.

Det med at komposisjonen "satt" kan men se på med forskjellige øyner, da jeg ser at dere er usikker på bunnen og venstre side.
Planen var å ta med litt på hver side av trestammene, men jeg ser nå at komposisjonen også fungerer med et kutt inntil trestammen der. Mulig man også da bør kutte litt i bunn.
Men som bildet er nå, ønsker jeg ikke å kutte i bun. Der er en diagonal der som vises bedre på skjermen hjemme, mens den ikke vises på skjermen her på jobb. Mulig jeg kan gjøre gresset i bunn noe lysere, men det var et grått/dødt gress ut utgangspunktet, så vaskelig å fremheve det med filtrering.

Mannen er noe krumbøyd, noe som for meg viser at han kanskje er sliten, gjort sitt i livet osv. Litt melankoli der. Men det man ser trenger ikke være slik, kanskje han er glad og fornøyd og gleder seg til å komme hjem til kona, etter en fin tur på Nordnes i solnedgang. Hvem vet. Men det er det som er så spennende, sant? Hvordan man velger å tolke det hele.
Broa, veien mot sjøen, gjerdet og trærne kan jo være med å sette stemningen, knagger som fantasien kan bygge en historie ut av.

Ang mannen så er jeg litt usikker på hvordan bildet hadde blitt om jeg ventet 1/10s og fikk mer ut av selve skrittet. Men siden det ikke er nevnt så antar jeg at dette fungerer.

Takk igjen for kritikk, noe jeg setter stor pris på.

:ivan
Bjørnar P.
Et grafisk uttrykk som stiller store krav til renhet og komposisjon, men de kravene synes jeg du fyller her.
Bildet virker harmonisk, og med åpning for tolkning selv om handlinga er klar nok.
Trærne gir en ekstra innramming som jeg synes fungerer godt.
Buskene som nesten tangerer hodet er prikken over i-en, ved at de leder blikket optimalt mot personen.
Strøken teknikk.
Håvard F.
Vakkert komponert. Liker det rene sorte/silhuett og mannens plassering. Mulig bildet kunne overlevd et litet kutt i topp, og endt opp med noen % mer i stil... Men ikke sikker..
Jeg liker bildet. Bra Ivan
mvh
Håvard
Tor Eirik B.
Her er alt nevnt flere ganger, men likte komposisjonen veldig godt, spesielt hodet hans i forhold til greinene.
Dette er også etter min mening et bilde som drar alle fordeler av å være i svart/hvitt, tror kanskje det hadde blitt blasst og intetsigende i farge (good call).
Tenker også det hadde vært artig og sett dette bildet med kutt på hver side (stammene som en slags innramming av motivet).
Ivan H.
Takk for ytterligere kritikk.

Tror bildet kan kuttes her og der, og fortsatt fungere. Det er så mange linjer og styr at jeg tror det finnes flere alternativer. Men hvis man kuttet en plass så må man kanskje kutte en annen plass, for å få kabelen til å gå opp.
Ved å bare kutte i topp, synes jeg bunnen får litt mye oppmerksomhet. Men tror ikke det er noen spesiell fasit. Når mannen er så godt innrammet, tror jeg nok det spiller litt inn på alternativene. Her er nok flere gode valg.

Hvis dette skulle vært i farger, tror jeg de måtte vært noe begrenset. Men et motiv laget for mono er det ja.

Jeg kommer ikke til å legge ut noen nye versjoner, men om noen vil prøve å kutte, er det bare å hive det inn i PS. Men jeg ser at der finnes flere alternativer.
Jeg ønsker også å beholde et kvadratisk utsnitt :)

:ivan
Anne Ø.
Har sett dette noen ganger, skriver noe nå.
Ikke alltid jeg er kalr til å skrive selv om tankene er der.
Det første jeg legger merke til er amnena holdning, noe krum i ryggen. Det igjen passer så bra inn i brua, på vandring, men dog noe tungt...
En vei på markan under brua og ut i vannet. Får litt dystre følelser her...
Liker de harde kontrastene her som forsterker fortellingen.
Anne Ø.
Ble noen skrivefeil her. Skal være mannens holdning.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu